Elektrische bedrijfswagens gaan als warme broodjes over de toonbank

Personenwagens met een stekker, daar kijkt niemand meer van op. Maar bij bedrijfswagen is dat anders. Elektrisch rijden komt bij vrachtwagens nog amper van de grond. Maar bij kleinere bedrijfswagens lijkt daar langzamerhand verandering in te komen. “We moeten wel, want ouderwetse brandstoffen zijn eindig”, zegt Bas Vroomen, sales manager van bedrijfswagens bij Auto Poppe in Vlissingen.  Elektrische bedrijfswagens gaan als warme broodjes over de toonbank.

 

Vroomen zag de interesse in elektrische bestelwagens het afgelopen jaar flink toenemen. “We hebben er hier in Zeeland al tientallen van verkocht. Het begint nu echt te lopen. En niet alleen bij ons.”
Behalve dat het uiterlijk van elektrische bedrijfswagens heel modern is, zie je weinig verschil met ‘de normale wagens’. “Tot dusver waren het meestal gewone busjes waar de motor uit gesloopt was en vervangen was door batterijen. Maar nu worden busjes er speciaal voor gebouwd en ontworpen. Dat maakt een wereld van verschil.”

Oorzaken populariteit

 

De stijgende populariteit heeft verschillende oorzaken. Vroomen: “Deze auto kan een fatsoenlijke hoeveelheid kilometers rijden zonder te hoeven laden en je hebt een goede ruimte achterin om je spullen kwijt te kunnen, dus is deze bus interessant voor bijvoorbeeld schilders, loodgieters en bouwvakkers. Er is ook een subsidieregeling vanuit de overheid waar veel bedrijven gebruik van maken. Dat helpt natuurlijk ook.”

Bouwbedrijf Van de Linde uit Goes is er vroeg bij met het aanschaffen van elektrische busjes. “De eerste busjes hebben we al een tijd geleden besteld en we hopen er snel meer te kunnen bestellen. We hoorden dat er wel eens leveringsproblemen zouden kunnen ontstaan, dus we willen snel handelen”, zegt Marco van de Linde van het bouwbedrijf.


Uitstraling naar klanten

 

Voor Van de Linde was de overstap naar elektrisch rijden een logische. “We doen het al langer met gewone auto’s, maar we willen ook richting de klanten uitstralen dat we het juiste willen doen. Daarom hebben we deze bedrijfswagens aangeschaft. We willen vooroplopen en onze doelen als bedrijf bereiken. Maar, als je bij de voorlopers hoort, dan kom je ook problemen tegen. Van de Linde: “De prijs is nog steeds een uitdaging. Het laad- en trekvermogen is ook nog een punt van discussie, maar ook de levering. Helaas hebben wij ook te maken met een oorlog in Oekraïne en de levering van chips. Dus we zullen geduld moeten hebben. De eerste auto’s zijn geleverd, maar het gaat in golven.”


Elektrisch neemt over?

 

Elektrische bedrijfswagens zijn hard in opkomst, maar gaan ze markt volledig overnemen? Volgens Vroomen niet helemaal. “Er wordt nu een bedrijfswagen gemaakt met een actieradius van achthonderd kilometer. Daarmee pak je dan ongeveer tachtig procent van de markt. Maar voor twintig procent zal elektrisch rijden lastig blijven. Ik denk dat die auto’s gewoon op diesel blijven rijden.”

Dit artikel komt van de website van Omroep Zeeland. 
Wilt u zelf (ver) bouwen, verduurzamen of renoveren? Neem dan contact met ons op via de mail: info@jvandelinde.nl of maak gebruik van onze offerteformulier: https://jvandelinde.nl/contact/offerte-aanvragen-bouwbedrijf/